عامل خطر هر چیزی است که خطر ابتلا به بیماری را افزایش دهد. سرطان های مختلف عوامل خطر متفاوتی دارند ( مانند سرطان پروستات ). برخی از عوامل خطر مانند سیگار کشیدن قابل تغییر هستند. موارد دیگر ، مانند سن یا سابقه خانوادگی شخص ، قابل تغییر نیستند.

عوامل خطر سرطان پروستات

image_pdf‌ذخیره PDFimage_printچاپ نوشته

عامل خطر هر چیزی است که خطر ابتلا به بیماری را افزایش دهد. سرطان های مختلف عوامل خطر متفاوتی دارند. برخی از عوامل خطر مانند سیگار کشیدن قابل تغییر هستند. موارد دیگر ، مانند سن یا سابقه خانوادگی شخص ، قابل تغییر نیستند.

اما داشتن یک عامل خطر یا حتی چندین عامل به معنای ابتلا به این بیماری نیست. بسیاری از افراد با یک یا چند عامل خطر هرگز به سرطان مبتلا نمی شوند ، در حالی که سایر افراد مبتلا به سرطان ممکن است فاکتورهای خطر شناخته شده کمی داشته و یا اصلاً نداشته باشند.

محققان عوامل مختلفی را پیدا کرده اند که ممکن است در خطر ابتلا به سرطان پروستات در یک مرد تأثیر بگذارد.

  • سن

سرطان پروستات در مردان زیر 40 سال نادر است. اما احتمال ابتلا به سرطان پروستات پس از 50 سالگی به سرعت افزایش می یابد. از هر 10 مورد سرطان پروستات حدود 6 مورد در مردان بالای 65 سال مشاهده می شود.

  • نژاد

سرطان پروستات در مردان آفریقایی، آمریکایی و در مردان کارائیب از نژاد آفریقایی بیشتر از مردان از نژادهای دیگر ایجاد می شود. سرطان پروستات در مردان آسیایی، آمریکایی و اسپانیایی تبار، لاتین کمتر از سفیدپوستان غیر اسپانیایی رخ می دهد. دلایل این اختلافات نژادی و قومی روشن نیست.

  • جغرافیا

سرطان پروستات بیشتر در آمریکای شمالی، شمال غربی اروپا، استرالیا و جزایر کارائیب شایع است. در آسیا، آفریقا ، آمریکای مرکزی و آمریکای جنوبی کمتر دیده می شود.

  • سابقه خانوادگی

داشتن پدر یا برادر مبتلا به سرطان پروستات بیش از دو برابر خطر ابتلا به این بیماری در مردان را افزایش می دهد. خطر برای مردان با چندین خویشاوند مبتلا بسیار بیشتر است، به ویژه اگر نزدیکان آن ها در هنگام ابتلا سرطان، جوان بوده باشند.

عامل خطر هر چیزی است که خطر ابتلا به بیماری را افزایش دهد. سرطان های مختلف عوامل خطر متفاوتی دارند ( مانند سرطان پروستات ). برخی از عوامل خطر مانند سیگار کشیدن قابل تغییر هستند. موارد دیگر ، مانند سن یا سابقه خانوادگی شخص ، قابل تغییر نیستند.
  • تغییرات ژن

به نظر می رسد چندین تغییر ژن ارثی (جهش) خطر سرطان پروستات را افزایش می دهد. این جهش ها مانند:

1- جهش های موروثی ژن های BRCA1 یا BRCA2، که با افزایش خطر ابتلا به سرطان های پستان و تخمدان در برخی از خانواده ها ارتباط دارد. همچنین می تواند خطر ابتلا به سرطان پروستات را در مردان افزایش دهد (به خصوص جهش در BRCA2).

2- مردان مبتلا به سندرم لینچ (سرطان روده غیر پولیپوز غیر ارثی یا HNPCC)، خطر ابتلا به تعدادی از سرطان ها از جمله سرطان پروستات در آن ها بیشتر می باشد.

  • رژیم غذایی

برخی مطالعات نشان داده اند که رژیم غذایی در احتمال ابتلا و پیشگیری به سرطان پروستات بسیار موثر است.

  • چاقی

برخی مطالعات نشان داده اند که مردان چاق ممکن است بیشتر در معرض خطر ابتلا به سرطان پروستات پیشرفته تر باشند.

  • سیگار

برخی تحقیقات سیگار کشیدن را با احتمال کم خطر افزایش مرگ ناشی از سرطان پروستات مرتبط دانسته اند.

  • قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی

برخی شواهد نشان می دهد که آتش نشانان می توانند در معرض مواد شیمیایی قرار بگیرند. که ممکن است خطر ابتلا به سرطان پروستات را افزایش دهد.

  • التهاب پروستات

برخی مطالعات نشان داده اند که پروستاتیت (التهاب غده پروستات) ممکن است با افزایش خطر ابتلا به سرطان پروستات مرتبط باشد. التهاب اغلب در نمونه هایی از بافت پروستات که حاوی سرطان نیز هستند دیده می شود.

  • عفونتهای مقاربتی

محققان بررسی کرده اند که عفونتهای مقاربتی (مانند سوزاک یا کلامیدیا) ممکن است خطر سرطان پروستات را افزایش دهند. زیرا می توانند منجر به التهاب پروستات شوند.

  • وازکتومی

برخی مطالعات حاکی از آن است مردانی که وازکتومی کرده اند، خطر ابتلا به سرطان پروستات در آن ها کمی افزایش می یابد.

تهیه و ترجمه توسط : خانم زویا نجفی ( آزمایشگاه ژنتیک ژنوم اصفهانمرکز تحقیقات سلولی، مولکولی و ژنتیک ژنومبخش R&Dواحد سرطان )

Add a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *