اگر فرزندتان دارای نقایص قلبی مادرزادی می باشد بدین معناست که با نقصی در ساختار قلبش به دنیا آمده است. تعدادی از نقایص قلبی مادرزادی در کودکان بدون نیاز به درمان و ساده است. اما سایر نقایص قلبی پیچیده و نیازمند چندین جراحی در طول سال می باشد. آگاهی از نقص مادرزادی قلبی فرزند شما می تواند به شما در درک این بیماری و دانستن آنچه در ماه ها و سال های آینده انتظار دارید ، کمک کند.

نقایص قلبی مادرزادی در کودکان

image_pdf‌ذخیره PDFimage_printچاپ نوشته

اگر فرزندتان دارای نقایص قلبی مادرزادی می باشد. بدین معناست که با نقصی در ساختار قلبش به دنیا آمده است. تعدادی از نقایص قلبی مادرزادی در کودکان بدون نیاز به درمان و ساده است. اما سایر نقایص قلبی پیچیده و نیازمند چندین جراحی در طول سال می باشد. آگاهی از نقص مادرزادی قلبی فرزند شما می تواند به شما در درک این بیماری و دانستن آنچه در ماه ها و سال های آینده انتظار دارید ، کمک کند.

علایم

نقایص قلبی مادرزادی معمولاً بلافاصله پس از تولد یا در چند ماه اول زندگی مشاهده می شود. علائم و نشانه ها می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • رنگ پوست خاکستری کم رنگ یا آبی (سیانوز)
  • تنفس سریع و پی در پی
  • تورم در پاها ، شکم یا نواحی اطراف چشم
  • تنگی نفس در حین تغذیه ، منجر به افزایش وزن خفیف می شود

نقایص مادرزادی کمتر جدی تا اواخر دوران کودکی تشخیص داده نمی شود. علائم و نشانه های نقایص قلبی مادرزادی در کودکان بزرگتر ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • به راحتی در حین ورزش یا فعالیت دچار تنگی نفس می شوند
  • هنگام ورزش یا فعالیت به راحتی خسته می شوند
  • غش در حین ورزش یا فعالیت
  • تورم در دست ، مچ پا یا

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

نقایص مادرزادی جدی قلب اغلب قبل یا هنگام تولد فرزند شما تشخیص داده می شود. اگر متوجه شدید که کودک شما دارای هر یک از علائم فوق است ، با پزشک خود تماس بگیرید.

 

اگر فرزندتان دارای نقایص قلبی مادرزادی می باشد بدین معناست که با نقصی در ساختار قلبش به دنیا آمده است. تعدادی از نقایص قلبی مادرزادی در کودکان بدون نیاز به درمان و ساده است. اما سایر نقایص قلبی پیچیده و نیازمند چندین جراحی در طول سال می باشد. آگاهی از نقص مادرزادی قلبی فرزند شما می تواند به شما در درک این بیماری و دانستن آنچه در ماه ها و سال های آینده انتظار دارید ، کمک کند.

دلایل

قلب چگونه کار می کند؟

برای درک علل نقایص قلبی مادرزادی ، بهتر است بدانید که قلب چگونه کار می کند.

قلب به چهار حفره توخالی تقسیم می شود. دو حفره در سمت راست و دو حفره در سمت چپ. برای پمپاژ خون در سراسر بدن ، قلب از سمت چپ و راست خود برای کارهای مختلف استفاده می کند.سمت راست قلب از طریق عروق ریوی خون را به ریه ها منتقل می کند. در ریه ها ، خون اکسیژن را دریافت می کند و سپس از طریق وریدهای ریوی به سمت چپ قلب باز می گردد. سپس سمت چپ قلب خون را از طریق شریان اصلی بدن (آئورت) پمپ می کند و به بقیه بدن منتقل می کند.

فاکتور های خطر

بیشتر نقایص قلبی مادرزادی ناشی از مشکلاتی است که در اوایل رشد قلب نوزاد قبل از تولد ایجاد می شود. علت دقیق اکثر نقایص قلبی مادرزادی ناشناخته است. با این حال ، برخی عوامل خطر محیطی و ژنتیکی می توانند نقش داشته باشند. که عبارتند از:

سرخچه: ابتلا به سرخچه در دوران بارداری می تواند مشکلاتی در رشد قلب نوزاد ایجاد کند. پزشک شما می تواند ایمنی شما را در برابر این بیماری ویروسی قبل از بارداری آزمایش کند و در صورت مصونیت شما را در برابر آن واکسینه کند.

دیابت: خانمی که قبل از بارداری دیابت داشته است می تواند با کنترل دقیق قند خون قبل و در دوران بارداری خطر نقایص مادرزادی قلب را کاهش دهد. دیابت بارداری به طور کلی خطر ابتلا به نقص قلبی را در نوزاد افزایش نمی دهد.

داروها: برخی از داروهایی که در دوران بارداری مصرف می شوند ممکن است باعث نقایص مادرزادی شوند ، از جمله نقایص مادرزادی قلبی. قبل از اقدام به بارداری ، لیست کاملی از داروهایی که مصرف می کنید را به پزشک خود بدهید.

داروهای شناخته شده برای افزایش خطر نقایص مادرزادی قلبی عبارتند از تالیدومید ، مهار کننده های آنزیم تبدیل کننده آنژیوتانسین (ACE) ، استاتین ها ، ایزوترتینوئین داروی آکنه (Absorica ، Amnesteem ،…) ، برخی داروهای صرع و برخی داروهای اضطرابی.

نوشیدن الکل در دوران بارداری: نوشیدن الکل در دوران بارداری خطر نقایص مادرزادی قلبی را افزایش می دهد.

سیگار کشیدن: اگر سیگار می کشید ، ترک کنید. سیگار کشیدن در دوران بارداری خطر نقص مادرزادی قلب در نوزاد را افزایش می دهد.

سابقه خانوادگی و ژنتیک: نقایص قلبی مادرزادی گاهی ارثی است و ممکن است با سندرم ژنتیکی همراه باشد. بسیاری از کودکان مبتلا سندرم داون دارای نقایص قلبی هستند. حذف ژنتیکی روی کروموزوم 22 نیز باعث نقایص قلبی می شود.

عوارض

برخی از عوارض احتمالی که می توانند با نقایص  قلبی مادرزادی ایجاد شوند عبارتند از:

نارسایی قلب: این عارضه جدی ممکن است در نوزادانی ایجاد شود که نقص قلبی قابل توجهی دارند. علائم نارسایی قلب شامل تنفس سریع ، اغلب با نفس نفس زدن و افزایش وزن خفیف است.

عفونت های قلبی: نقص مادرزادی قلب می تواند خطر عفونت بافت قلب را افزایش دهد ، که می تواند منجر به مشکلات جدید دریچه قلب شود.

مشکلات ریتم قلب: مشکلات ریتم قلب (آریتمی) می تواند ناشی از نقص مادرزادی قلب یا زخم هایی باشد که پس از جراحی برای اصلاح نقص قلب ایجاد می شود.

 تاخیرهای رشدی: کودکانی که دارای نقایص مادرزادی جدی تری هستند اغلب نسبت به کودکانی که نقص قلبی ندارند ، کندتر رشد می کنند. آنها ممکن است کوچکتر از سایر کودکان هم سن باشند و اگر سیستم عصبی تحت تأثیر قرار گرفته باشد ، راه رفتن و صحبت کردن را دیرتر از سایر کودکان یاد بگیرند.

سکته: اگرچه غیر معمول است ، اما برخی از کودکان مبتلا به نقایص مادرزادی قلبی به دلیل لخته شدن خون از طریق سوراخ قلب و مغز وارد خطر سکته می شوند.

اختلالات سلامت روان: برخی از کودکان با نقایص مادرزادی قلبی ممکن است به دلیل محدودیت فعالیت یا مشکلات یادگیری احساس ناامنی کنند یا دچار اضطراب یا استرس شوند. اگر نگران سلامت روانی فرزند خود هستید ، با پزشک کودک خود صحبت کنید.

پیشگیری

به دلیل ناشناخته بودن بیشتر دلایل بروز نقایص قلبی مادرزادی جلوگیری از آن ممکن نیست. اگر ریسک بالایی برای به دنیا آمدن کودکی با نقایص قلبی مادرزادی دارید تست ها و غربالگری های ژنتیکی در طول بارداری میتواند کمک کننده باشد. برای کاهش ریسک ابتلای جنین به نقایص قلبی مادرزادی عوامل زیر میتواند کمک کننده باشد:

مراقبت های مداوم قبل از بارداری: چکاپ های مداوم در طول بارداری می تواند به سلامت جنین کمک کند.

مولتی ویتامین با فولیک اسید مصرف کنید:مصرف روزانه ی 400 میکروگرم فولیک اسید در کاهش نقایص ذهنی, نخاعی و ناهنجاری های قلبی تاثیر بسزایی دارد.

نوشیدنی های الکلی و سیگار مصرف نکنید: این شیوه ی زندگی میتواند تاثیر منفی در سلامت جنین داشته باشد همچنین از دود سیگار پرهیز کنید.

واکسن سرخچه بزنید: عفونت سرخچه در طول بارداری میتواند در تکامل قلب جنین تاثیر منفی بگذارد مطمئن شوید که قبل از بارداری واکسن را دریافت کرده اید.

قند خون را کنترل کنید: اگر دیابت دارید کنترل مداوم قند خون در کاهش نقایص قلبی تاثیرگذار است.

مدیریت بیماری های مزمن سلامتی: اگر بیماری خاصی مانند فنیل کتونوریا دارید، باپزشک خود مشورت کنید و بهترین راه برای درمان و مدیریت بیماری انتخاب کنید.

از مواد مضر اجتناب کنید: در طول بارداری از محصولات شیمیایی قوی اجتناب کنید.

قبل از مصرف هرگونه دارو با پزشک خود مشورت کنید: برخی از داروها می توانند باعث نقایص مادرزادی شوند. پزشک خود را در مورد تمام داروهایی که مصرف می کنید ، از جمله داروهای بدون نسخه ، مطلع کنید.

تهیه و ترجمه توسط خانم : مریم طهماسبی ( آزمایشگاه ژنتیک پزشکی ژنوم اصفهانبخش PND ).

Add a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *