شکاف لب و شکاف کام, شکاف هایی در لب بالا ، سقف دهان (کام) یا هر دو است. شکاف لب وکام زمانی ایجاد می شود که ساختارهای صورت در حال رشد جنین به طور کامل بسته نشوند.

شکاف لب و شکاف کام

image_pdf‌ذخیره PDFimage_printچاپ نوشته

شکاف لب و شکاف کام, شکاف هایی در لب بالا ، سقف دهان (کام) یا هر دو است. شکاف لب زمانی ایجاد می شود که ساختارهای صورت در حال رشد جنین به طور کامل بسته نشوند. شکاف لب از شایع ترین نقایص مادرزادی هستند. آنها اغلب به عنوان نقایص مادرزادی جداگانه رخ می دهند. اما همچنین با بسیاری از سندرم های ژنتیکی ارثی همراه هستند.

متولد شدن نوزاد با شکاف لب می تواند ناراحت کننده باشد. اما قابل اصلاح است. در اکثر نوزادان ، جراحی می توانند عملکرد طبیعی را بازیابی کرده و ظاهر طبیعی تری به دست آورند.

علایم

معمولاً شکاف لب در بدو تولد بلافاصله قابل تشخیص است. شکاف کام و لب ممکن است به صورت زیر ظاهر شود:

شکاف در لب و سقف دهان (کام) که یک یا هر دو طرف صورت را درگیر می کند.

شکافی در لب که فقط به صورت یک شکاف کوچک در لب ظاهر می شود. یا از لب به لثه فوقانی کشیده می شود و کام را به پایین بینی می رساند.

شکاف در سقف دهان که بر ظاهر صورت تأثیر نمی گذارد.

به ندرت ، شکاف فقط در ماهیچه های کام نرم (شکاف کام زیر مخاطی) رخ می دهد. که در پشت دهان قرار دارند و توسط پوشش دهان پوشانده شده اند. این نوع شکاف اغلب در بدو تولد مورد توجه قرار نمی گیرد. و ممکن است بعداً با ظهور علائم تشخیص داده نشود. علائم و نشانه های شکاف کام زیر مخاطی ممکن است شامل موارد زیر باشد:

مشکل در تغذیه

مشکل در بلع ، با احتمال خروج مایعات یا غذاها از بینی

 صدای در بینی

عفونت مزمن گوش

شکاف لب و شکاف کام, شکاف هایی در لب بالا ، سقف دهان (کام) یا هر دو است. شکاف لب وکام زمانی ایجاد می شود که ساختارهای صورت در حال رشد جنین به طور کامل بسته نشوند. شکاف لب و کام از شایع ترین نقایص مادرزادی هستند.

چه زمان به دکتر مراجعه کنیم؟

شکاف لب معمولاً در بدو تولد مشاهده می شود. و پزشک شما ممکن است هماهنگی مراقبت را در آن زمان آغاز کند. اگر کودک شما علائم و نشانه های شکاف کام زیر مخاطی دارد ، به پزشک خود مراجعه کنید.

علل

شکاف لب زمانی ایجاد می شود که بافت های صورت و دهان نوزاد به درستی با هم ترکیب نمی شوند. به طور معمول بافت دهای تشکیل دهنده لب در ماه های دوم و سوم بارداری با هم ترکیب می شوند. اما در نوزادانی که شکاف لب و شکاف کام وجود دارد ، ادغام هرگز اتفاق نمی افتد. یا تنها در قسمتی از رخ می دهد و یک دهانه (شکاف) باقی می گذارد.

محققان بر این باورند که بیشتر موارد شکاف لب ناشی از تعامل عوامل ژنتیکی و محیطی است. در بسیاری از نوزادان ، علت قطعی کشف نمی شود. مادر یا پدر می توانند ژن های ایجاد کننده شکاف را به تنهایی یا به عنوان بخشی از سندروم ژنتیکی که شامل شکاف لب یا شکاف کام است به عنوان یکی از علائم آن منتقل کنند.

در برخی موارد ، نوزادان ژنی را به ارث می برند که احتمال شکاف را در آنها افزایش می دهد و سپس محرک محیطی در واقع باعث ایجاد شکاف می شود.

فاکتور خطر

عوامل متعددی ممکن است احتمال شکستگی لب و کام را در نوزاد افزایش دهند ، از جمله:

سابقه خانوادگی: والدینی که سابقه خانوادگی شکاف لب دارند ، احتمال بیشتری برای تولد نوزاد با شکاف لب و کام دارند.

  • قرار گرفتن در معرض برخی مواد در دوران بارداری: شکاف لب ممکن است در زنان بارداری که سیگار می کشند ، الکل مصرف می کنند یا از داروهای خاصی استفاده می کنند بیشتر رخ دهد.
  • ابتلا به دیابت: شواهدی وجود دارد که نشان می دهد زنانی که قبل از بارداری به دیابت مبتلا شده اند ، احتمال بچه دار شدن با شکاف لب یا بدون شکاف کام را افزایش می دهند.
  • چاقی در دوران بارداری: شواهدی وجود دارد که نشان می دهد نوزادانی که از زنان چاق متولد می شوند در معرض خطر شکاف لب هستند.

مردها بیشتر دچار شکاف لب با شکاف کام یا بدون آن می شوند. شکاف کام بدون شکاف لب بیشتر در زنان شایع است. در ایالات متحده لب بیشتر در بومیان آمریکا و کمتر در آفریقایی-آمریکایی ها رایج است.

عوارض

کودکان دچار شکاف لب, با و یا بدون شکاف کام, بسته به نوع و شدت شکاف با چالش های مختلفی روبرو می شوند.

مشکل در تغذیه: یکی از نگرانی های فوری بعد از تولد ، تغذیه است. در حالی که اکثر نوزادان دارای شکاف لب می توانند از شیر مادر تغذیه کنند ، شکاف کام ممکن است مکیدن را مشکل کند.

عفونت گوش و کاهش شنوایی: نوزادان دارای شکاف کام به ویژه در معرض خطر ایجاد مایع گوش میانی و کاهش شنوایی هستند.

مشکلات دندانی: اگر شکاف از طریق لثه فوقانی گسترش یابد ، رشد دندان ممکن است تحت تأثیر قرار گیرد.

مشکلات گفتاری: از آنجا که کام در ایجاد صداها استفاده می شود ، توسعه گفتار طبیعی می تواند تحت تأثیر شکاف کام قرار گیرد. ممکن است گفتار بیش از حد در بینی به نظر برسد.

چالش های شرایط پزشکی: کودکان مبتلا به شکاف به دلیل تفاوت در ظاهر و استرس مراقبت های پزشکی شدید ممکن است با مشکلات اجتماعی ، عاطفی و رفتاری روبرو شوند.

جلوگیری

پس از تولد نوزاد با شکاف ، والدین به طور قابل ملاحظه ای نگران احتمال داشتن فرزند دیگری با همان شرایط هستند. در حالی که نمی توان از بسیاری از موارد شکاف کام و لب جلوگیری کرد ، برای افزایش درک یا کاهش خطر ، این مراحل را در نظر بگیرید.

مشاوره ژنتیک را در نظر بگیرید. اگر سابقه خانوادگی شکاف کام و شکاف لب دارید ، قبل از بارداری به پزشک خود اطلاع دهید. پزشک شما ممکن است شما را به مشاور ژنتیک ارجاع دهد که می تواند به شما در تعیین خطر بچه دار شدن با  شکاف کام و شکاف لب کمک کند.

ویتامین های دوران بارداری مصرف کنید. اگر قصد دارید به زودی باردار شوید ، از پزشک خود بپرسید که آیا باید ویتامین های دوران بارداری مصرف کنید یا خیر.

از تنباکو یا الکل استفاده نکنید. استفاده از مشروبات الکلی یا دخانیات در دوران بارداری خطر بچه دار شدن با نقص مادرزادی را افزایش می دهد.

تهیه و ترجمه توسط : خانم مریم طهماسبی ( آزمایشگاه ژنتیک پزشکی ژنوم اصفهانمرکز تحقیقات سلولی، مولکولی و ژنتیک ژنوم )

Add a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *