مشاوره ژنتیک سرطان

مشاوره ژنتیک سرطان

image_pdf‌ذخیره PDFimage_printچاپ نوشته

مشاوره ژنتیک سرطان، سابقه سلامت خانوادگی را ارزیابی می کند و در مورد خطرات سرطان ارثی و همچنین غربالگری و مدیریت افرادی که در معرض خطر بیشتری هستند صحبت می­نماید. مشاور ژنتیک تخصصی سرطان در مورد آزمایشات ژنتیک افراد  را راهنمایی می کند که آیا آزمایش برای آن­ها مفید است.

اگر فرد سرطان داشته باشد، آزمایش ژنتیک برای فرد و تیم پزشکی برای تصمیم گیری در مورد مدیریت سرطان مفید است.

اگر فرد سرطان نداشته باشد، آزمایش ژنتیک می تواند به درک خطر ابتلا شخص به سرطان و خطرات سایر اعضای خانواده کمک نماید.

در هر دو مورد، آزمایش ژنتیک به فرد و تیم پزشکی آن در تصمیم گیری درباره غربالگری سرطان و روش­های پیشگیری از سرطان کمک می ­نماید. همچنین اطلاعات مفیدی را در مورد خطرات سرطان برای اعضای خانواده فرد ارائه می­دهد.

برای آماده شدن برای قرار ملاقات چه کاری می توانم انجام دهم؟

در مشاوره ژنتیک سرطان سوالات مربوط به سابقه بیماری در خانواده و سابقه پزشکی فرد بررسی می شود. اکثر سوالات مطرح شده در  مشاوره ژنتیک سرطان شامل موارد زیر می­باشد:

  • در مورد تجربه درگیری سرطان، از جمله نوع آن، ناحیه آسیب دیده و سن تشخیص سوال می کند. برای درک بهتر سابقه سرطان، مشاور احتمالاً پرونده­های پزشکی فرد را بررسی می­نماید. در صورت امکان باید هر گونه پرونده پزشکی یا گزارش آسیب شناسی مربوط به سرطان یا درمان آن توسط فرد یا خانواده ارائه گردد.
  • آیا سایر اعضای خانواده مبتلا به سرطان بوده اند و آنها چه نوع سرطانی داشته اند؟ انواع مختلف سرطان می تواند با هم در خانواده ها ایجاد شود.
  • سن تشخیص سرطان اعضای خانواده در چه سنی بود؟ به طور کلی ، هرچه فرد جوانتر در هنگام بروز سرطان باشد ، احتمال بیشتری دارد که به نوعی از سرطان مبتلا شود که می تواند در خانواده ایجاد شود.
  • همچنین ممکن است صحبت با خانواده در مورد آزمایشات ژنتیکی احتمالی مفید باشد.
مشاور ژنتیک سرطان، سابقه سلامت خانوادگی را ارزیابی می کند و در مورد خطرات سرطان ارثی و همچنین غربالگری و مدیریت افرادی که در معرض خطر بیشتری هستند صحبت می¬نماید. مشاور ژنتیک تخصصی سرطان در مورد آزمایشات ژنتیک افراد  را راهنمایی می کند که آیا آزمایش برای آن¬ها مفید است.

عواقب روحی

اگر چه آزمایش یک تصمیم فردی است، اما آزمایشات می تواند عواقب روحی برای اعضای خانواده که سرطان ندارند، داشته باشد. به عنوان مثال، نتیجه آزمایش ممکن است به این معنی باشد که برخی از اقوام بیشتر از دیگران در معرض خطر ابتلا به سرطان هستند.

ممکن است برای شما مفید باشد که بدانید والدین، ​​خواهر و برادر و فرزندان شما درمورد یافتن اطلاعاتی در مورد خطر سرطان ارثی چه احساسی دارند.

همه استعدادهای ابتلا به سرطان را نمی توان با آزمایش ژنتیک تشخیص داد. حتی اگر آزمایش ژنتیکی برای نوع خاصی از سرطان در دسترس باشد، آزمایش ژنتیک برای همه افراد مفید نیست.

در طول قرار من چه اتفاقی می افتد؟

هر مشاور رویکرد متفاوتی دارد. اما، به طور کلی، چند اتفاق احتمالاً در جلسه رخ می دهد.
  • مشاور سابقه بیماری در خانواده را مرور می کند. برخی از مشاوران ممکن است این اطلاعات را زودتر از جلسه مشاوره دریافت کنند و برخی نیز سابقه را در جلسه طرح خواهند کرد. دانستن سابقه فامیلی به مشاور کمک می کند تا بداند در چه مواردی در معرض خطر هستید، در حالی که از اطلاعات مطرح شده یک شجره نامه برای پرونده های پزشکی و موارد دیگر توسط مشاور رسم می­گردد.
  • مشاور در مورد سرطان­هایی که ممکن است فرد در معرض خطر آن باشد و غربالگری­های مربوط به سرطان که باید انجام شود صحبت می نماید. این می تواند بسیار مفید باشد، حتی اگر فرد تصمیم به انجام آزمایش نداشته باشد. هم چنین به فرد ایده می­دهد که چه نوع غربالگری باید انجام شود و چه کارهایی می تواند برای کاهش خطر انجام شود. اگر فرد در معرض خطر بالا هست، ممکن است مشاور در مورد جراحی های پیشگیرانه (که برای جلوگیری از سرطان انجام می شود ، به جای درمان آن) با مراجعه کننده صحبت نماید.
  • مشاور همچنین کمک می کند تا نتایج آزمایش تفسیر صحیح گردد.
  • آزمایش ژنتیک سرطان با سایر انواع آزمایش متفاوت است زیرا نتیجه مثبت آزمایش همیشه به این معنی نیست که فرد به سرطان مبتلا می شود. اگر آزمایش برای تغییر در ژن سرطان مثبت است، به این معنی است که احتمال ابتلا به سرطان بیشتر است.
  • همه انواع سرطان یکسان نیستند، آزمایش های ژنتیک مختلف به معنی خطرات مختلف برای انواع مختلف سرطان است.
  • مشاور همچنین در مورد تفسیر نتایج آزمایش کمک می کند تا فرد با اعضای خانواده صحبت نماید و نتایج را با تیم پزشکی خود به اشتراک بگذارد.
تهیه و ترجمه توسط: خانم زویا نجفی ( آزمایشگاه ژنتیک پزشکی ژنوم اصفهانمرکز تحقیقات سلولی، مولکولی و ژنتیک ژنوم اصفهانبخش R&Dواحد سرطان )

Add a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *